Jan vink Stichting werkt in Indonesië

Waarom zet Jan Vink Stichting zich juist in voor Indonesië?

De Indonesische archipel met ruim 270 miljoen inwoners, ligt verspreid over ongeveer 8.000 eilanden, waarvan enkele grote. De afstanden zijn enorm. Van de westelijke punt van Sumatra (Atjeh) tot aan de oostgrens van Irian Jaja is hemelsbreed ruim 5.000 km.
Ruim 60 % van de bevolking (ca. 160 miljoen mensen) leeft op het hoofdeiland Java. Het verschil tussen arm en rijk is zeer groot.
Ondanks de economische groei in Indonesië in de afgelopen jaren, leven nog zeer veel mensen - meer dan 60 miljoen - vooral in de binnenlanden, onder de armoedegrens. Eén van de oorzaken is de corruptie op landelijke en regionale schaal. Jan Vink Stichting werkt samen met lokale autoriteiten en betaalt geen steekpenningen.
In tegendeel; de lokale bevolking en autoriteiten zijn blij met de concrete projecten die door onze partners lokaal worden uitgevoerd.
De looptijd tussen een eerste voorstel en de start van een project is meestal korter dan 6 maanden. De uitvoering van een project duurt doorgaans ook niet langer dan 6 maanden.
Op plaatselijk niveau wordt samengewerkt met stichtingen die zich het lot aantrekken van vooral kinderen die geen thuis hebben of die gehandicapt zijn en thuis wonen en meestal niet naar school gaan. Jan Vink Stichting kiest voor projecten waarvoor (nog) geen structureel overheidsbeleid is.

Jan Vink
Jan Vink was na de oorlog (eind jaren 40) een korte tijd als dienstplichtig militair in Indonesië geweest. Toen heeft hij het land in z’n hart gesloten.
In 1986 heeft Jan Vink z’n (stukadoors)bedrijf verkocht en is als ontwikkelingswerker naar Indonesië gegaan. In de omgeving van Bogor (ten oosten van Jakarta). Daar is hij begonnen om op kleine schaal bouwkundige projecten uit te voeren voor arme mensen. Ter plekke heeft hij een aantal lokale mensen om zich heen verzameld. In Sint-Michielsgestel deed hij hetzelfde en richtte z’n eerste stichting op. Die ging begin jaren 90 ter ziele en in 1993 richtte hij de Jan Vink Stichting op. Om aan de nodige financiën te komen ging Jan Vink, behalve donateurs werven, ook vanuit zijn garage tweedehands kleding verkopen; in 2003 opende hij z’n kringloopwinkel in de Van Overbeekstraat. Hij zocht en vond vrijwilligers om hem te helpen.
Jan Vink Stichting realiseert kleinschalige projecten voor de allerarmste mensen in Indonesië