Levensloop

Levensloop Jan Vink
Jan Vink werd geboren in 1926 in Sint-Michielsgestel en is daar overleden op 10 mei 2007.
Jan Vink was als militair korte tijd in Indonesië. Hij voelde een grote betrokkenheid bij het land en de (vooral arme) bevolking.

Nadat Jan Vink in 1986 zijn stucadoorsbedrijf verkocht had, ging hij als ontwikkelingswerker naar Indonesië en kwam terecht in Bogor (omgeving Jakarta). Hij trof daar bittere armoede aan en veel mensen woonden in gammele bamboewoninkjes. Zijn werkwijze was direct, zodra hij voldoende geld bijeen had gebracht in Nederland trok hij naar in Indonesië en ging hij eigenhandig aan de slag.
Doordat er steeds meer aanvragen voor hulp kwamen richtte hij de Stichting Bamboe Renovatie Indonesia op (BRI) en kwam er een Vriendenkring. Later in 1993 werd de Jan Vink Stichting (JVS) opgericht. De kleinschalige projecten veranderden van individuele hulp (het renoveren van een woning) naar objecten van algemeen nut (het bouwen van scholen of klinieken).

Door de steeds grotere projecten had de Jan Vink Stichting meer geld nodig.
Hiervoor opende Jan Vink in zijn garage aan huis in 1998 een kringloopwinkel. Er werden donateurs geworven en subsidie aangevraagd bij het Ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking (NCDO).
In 2003 verhuisde de kringloopwinkel naar een groter pand.

Tijdens één van zijn werkbezoeken, in 2005, werd hij ziek en moest met spoed terugkeren naar Nederland. Daar werd een ernstige ziekte geconstateerd. Om zijn werk te continueren is in het najaar van 2006, onder het toeziend oog van Jan zelf, een nieuw bestuur voor de stichting gevormd.
In januari 2007 trad het nieuwe bestuur aan. Tot aan zijn dood in mei 2007 is Jan Vink ere-voorzitter gebleven van zijn stichting.

Activiteiten en projecten Jan Vink

Activiteiten Jan Vink 1986 - 1992                       Jan Vink Stichting 1993 - 2006
Activiteiten in Bogor en omgeving

Periode 1986 - 1992                                                                     stichting Bamboe Renovatie Indonesia