Afbeelding 1

Afbeelding 2

Uitleg Project

zaterdag 30 september 2023

In de dorpen rond de stad Tasikmalaya in West-Java, is het vervaardigen van bamboe handvlechtwerk een veelvoorkomende activiteit. Lokale mandenmakers moeten echter aanzienlijke tijd besteden aan het handmatig voorbereiden van de bamboe door het met messen te splijten voordat ze manden kunnen weven. Deze tijdsinvestering betekent dat ze minder tijd hebben om manden te vlechten en daarmee inkomen te genereren.
Het hoofddoel van dit project is het verbeteren van de efficiëntie van de arbeid. Om de productie van bamboe vlechtmateriaal te automatiseren, heeft de Jan Vink Stichting in dit project geïnvesteerd door verschillende bamboeverwerkingsmachines aan te schaffen. Met deze machines kunnen bamboestokken volledig worden verwerkt tot uiterst dun vlechtmateriaal.
Deze machines blijven eigendom van de zusterstichting Yayasan Bakti Social Cinta Kasih Meganendung, maar ze worden geëxploiteerd door een lokale non-profit coöperatie genaamd Koperasi Poroducen Bamboo Seni Kelontong in Tasik. Handarbeiders kunnen bij deze coöperatie machinaal gespleten bamboe tegen kostprijs aanschaffen, die ze vervolgens kunnen gebruiken voor het vlechten van manden. De inkomsten uit deze verkoop worden gebruikt om de ziektekostenverzekering van de handarbeiders te financieren via het BPJS-programma, dat ongeveer €2,50 per persoon per maand kost.
De exploitatiekosten van de machines, inclusief stroom en loonkosten van de machine-operators, worden gefinancierd door de commerciële verkoop van saté stokjes, die ook met behulp van deze machines worden vervaardigd en waar veel vraag naar is op de lokale markt.
Met dit project zullen wij de inkomsten van zo’n 250 mannen en vrouwen ondersteunen door hun inkomsten te kunnen verhogen, en te verzekeren dat ze voor ziektekosten zijn verzekerd.

Afbeelding 3
Afbeelding 4
Afbeelding 5
Eind januari heeft de officiële overdracht plaatsgevonden onder toezicht van lokale bestuurders, en ambtsdragers.
Overdacht
Overdracht aan Cooperatie
Vertegenwoordiging JVS, Stichting YBS en Coöperatie Bambu Seni
Afbeelding 6